Prezentarea proiectului

ERASMUS+ KA1
Asigurarea egalității de șanse elevilor aflați în situație de risc pentru prevenirea abandonului școlar, prin dezvoltarea rețelei de profesioniști implicați în educatie
În perioada iunie 2016 – decembrie 2017, la Şcoala Gimnazială "Ion Simionescu" Iaşi se derulează proiectul ,,Asigurarea egalității de șanse elevilor aflați în situație de risc pentru prevenirea abandonului școlar, prin dezvoltarea rețelei de profesioniști implicați în educatie”, finanţat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus Plus, KA1 - mobilitatea cadrelor didactice în scop educaţional.
Scopul proiectului este de a răspunde nevoilor instituției noastre de a preveni eșecul și abandonul școlar în rândul elevilor, prin formarea unei echipe de profesioniști capabilă să elaboreze și să implementeze o strategie educațională centrată pe dezvoltarea competențelor cheie ale elevilor și promovarea învățării pe tot parcursul vieții.
1. Cursul de perfectionare ,,How to Motivate students to finalize their compulsory education. Inovative teaching & learning methods for reducing early school leaving in a lifelong learning society" (Cum sa motivam elevii sa-si finalizeze educatia obligatorie. Metode inovative de predare si invatare pentru a reduce abandonul scolar intr-o societate axata pe invatarea continua) este oferit de Organizatia Quarter Mediation din Assen-Olanda, care are o experienta vasta in organizarea cursurilor de formare la nivel european, fiind un furnizor de cursuri de calitate pentru numeroase tari europene in perioada 2007-2013 (25 de proiecte Comenius si Grundtvig), avand statutul de evaluator extern al Agentiei Nationale olandeze si flamande, iar calitatea ofertei si prestatiei fiind recunoscuta de Grundtvig International Network of Course Organisers.
2.Cursul de perfectionare ,,Change Making Educators"(Educatorii- promotori ai schimbarii) este oferit de Organizatia Future Balloons din Figuiera de Foz-Portugalia, o companie foarte activa in proiecte europene, orientata spre a oferi cursuri de perfectionare cadrelor didactice, dar si consultanta altor organizatii de formare si instruire europene. Cursul va sprijini pe cei 5 participanti sa acumuleze cunostintele si experienta practica necesare transformarii lor in dezvoltatori ai unor contexte educationale sustenabile, sa fie capabili sa initieze propriile proiecte educative, utilizand instrumente inovatoare (prototipul, vizualizarea, WAAL s.a.) care sa asigure sprijinirea copiilor vulnerabili, accesul egal la educatie si prevenirea abandonului.
3.Cursul de formare ,,Task based learning"(Invatarea bazata pe sarcini), propus de International Training Centre din Praga-Cehia, ofera cursantilor oportunitatea formarii unor noi competente de predare-invatare specifice sec. XXI, capabile sa asigure sanse egale in educatie, constientizarea si asumarea diversitatii europene si interculturalitatii.
I.C.T. este o organizatie cu 15 ani vechime in furnizarea de servicii de perfectionare a cadrelor didactice, de promovare a strategiilor, practicilor, politicilor si sistemelor de educatie. Prin accesarea acestei oferte de formare, cei 5 cursanti isi vor dezvolta abilitatile de a lucra cu elevii ce apartin categoriilor dezavantajate, cu elevii cu nevoi speciale si de a satisface nevoile lor de a avea acces egal la educatie, prin insusirea unor tehnici de ,,invatare bazata pe sarcini" (TBL) adaptate fiecarui elev.
Toate aceste activitati de formare profesionala, de diseminare si replicare a activitatilor proiectului realizate de echipa de management si de echipa de implementare a proiectului, sunt parte componenta a Planului de Dezvoltare Europena al Scolii Gimnaziale Ion Simionescu.

10 comentarii:

  1. Asigurarea egalitatii de sanse elevilor aflati in situatie de risc pentru prevenirea abandonului scolar, prin dezvoltarea retelei de profesionisti implicati in educatie
    Scoala Gimnaziala “Ion Simionescu” Iasi este o institutie aflata in slujba comunitatii, care ofera educatie initiala de baza copiilor, in scopul dezvoltarii personalitatii si a capacitaţii de adaptare si orientare, astfel incat fiecare absolvent sa devina o persoană proactivă, responsabilă, integrata armonios şi receptivă la nevoile societăţii.
    In anul scolar 2015-2016 scolar, avem grupuri de copii vulnerabil formate din:
    -138 de copii cu parintii plecati in strainatate si15 remigranti
    -28 de copii orfani
    -112 copii proveniti din familii monoparentale/dezorganizate
    -39 de copii cu probleme grave de sanatate(ADHD, autism, boli cronice)
    -87 elevi corigenti ce inregistreaza 9443 de absente/sem.I
    Acesti copii se afla in situatia de risc de abandon scolar deoarece criza economica ce afecteaza Romania si in special zona de NE, in care se afla orasul Iasi conduce la o prognoza ingrijoratoare cu privire la impactul adancirii saraciei asupra sporirii ratei abandonului scolar(conform monitorizarii efectuate de UNICEF).
    Implementarea proiectului ,,Asigurarea egalitatii de sanse elevilor aflati in situatie de risc pentru prevenirea abandonului scolar, prin dezvoltarea retelei de profesionisti implicati in educatie" are la baza o strategie competenta bazata pe valorificarea traditiilor valoroase ale scolii romanesti, printr-o adaptare permanentă la valorile unei societăţi moderne si dinamice, aflata in armonie cu idealurile si traseele educationale europene.
    Prin dezvoltarea dimensiunii europene a educatiei, urmarim sa facilitam accesul la informaţii europene de interes pentru tineri, accesul larg, transnational, la resursele educationale europene iar prin accesarea programelor multinationale de formare, sa devenim noi însine un grup-resursa capabil sa furnizam resurse educationale si practici inovatoare partenerilor locali, regionali și nationali.


    RăspundețiȘtergere
  2. Cauzele abandonului in scoala noastra sunt multiple, acesta reprezentând o expresie şi o rezultantă a unei duble situaţii de inadaptare. Este vorba, pe de o parte, despre inadaptarea elevului la activitatea de învăţare realizată în mediul şcolar dar şi extraşcolar şi, pe de altă parte, despre inadaptarea şcolii la factorii interni (biologici, psihologici) şi externi (socio-economici, socio-culturali) specifici. Pentru a solutiona in mod adecvat aceasta problematica deosebit de complexa ne-am propus dezvoltarea profesionala a unui numar de 11 cadre didactice, printr-un program adecvat de formare continuă pentru a dobandi informatii/competente si abilitati de lucru cu aceste categorii defavorizate, a optimiza utilizarea resurselor si a eficientiza măsurile de intervenţie,
    Pentru a da posibilitatea participantilor la mobilitati sa utilizeze, sa integreze in institutie si sa multiplice competentele dobandite vom continua la un nivel superior proiectul ,,O sansa pentru fiecare", menit sa diminueze decalajele dintre elevi si sa asigure sanse egale la educatie tuturor.
    Pentru atingerea acestor obiective, vom derula o serie de activitati de sprijin pentru copii aflati in dificultate:
    -activitati de tip after school;
    -activitati de tip ,,learning by doing";
    -activitati de club;
    -activitati de antreprenoriat social;
    -activitati de educatie a parintilor (in cadrul proiectului ,,Scoala Parintilor).

    RăspundețiȘtergere
  3. Strategia scolii noastre situeaza pe primul plan preventia in locul interventiei post-factum, deoarece ea are o eficienta sporita, presupune costuri si pierderi mai mici.
    Organizatia noastra a acumulat in timp o experienta bogata concretizata prin activitati relevante atat in managementul de proiect cat si in rezolvarea nevoilor institutionale prin solutii europene:
    -cresterea atractivitatii scolii prin initierea unor ativitati educative desfasurate in scoala, concursuri sportive; actiuni/concursuri de creatie artistica, competitii de joc pe computer, in cadrul proiectului judetean ,,O sansa pentru fiecare";
    -actiuni de renovare/infrumusetare/curatire a scolii, de sprijin material acordat elevilor cu situatie materiala precara, in cadrul proiectului ,,Tinerii antreprenori sociali Change Makers";
    -motivarea pozitiva a participarii la activitatile scolii prin acordare de premii simbolice grupurilor de elevi aflati in situatie de risc, care obtin performante, din fondurile Asociatiei ,,Ion Simionescu";
    -utilizarea experientei celor ce au renuntat la scoala pentru a preveni scaderea increderii in educatie, in cadrul unor activitati organizate de Consiliul Elevilor si Asociatia ,,Ion Simionescu";
    -workshop-uri, dezbateri tematice pe tema abandonului scolar si a masurilor de prevenire care pot conduce la ameliorarea/eradicarea fenomenului.
    Un obiectiv important care poate conduce la solutionarea optima a problematicii abandonului scolar in institutia noastra il reprezinta formarea unei retele de profesionisti, capabila sa coordoneze un program de preventie si interventie pentru asigurarea egalitatii de sanse tuturor copiilor si pentru eradicarea abandonului in scoala noastra.
    Echipa manageriala este alcatuita din 5 persoane:
    -coordonator, prof. Nicoleta Prepelita (director adjunct, profesor titular socio-umane, grad I, mentor, metodist, formator adulti in domeniul psihologiei copilului, expert in management educational, membru in Consiliul Consultativ al ISJ Iasi, coordonator de proiecte)- va coordona si monitoriza activitatile proiectului, va organiza evenimentele de diseminare si replicare ale proiectului, va organiza Simpozionul International online, va edita volumul simpozionului, va coordona realizarea unui curs de formare a cadrelor didactice pe tema abandonului scolar si egalitatii de sanse (prin CCD), va indeplini atributia de persoana de contact;
    -prof. Dima Margareta (profesor titular, grad I, metodist, formator, expert in management educational, membru in Cons. consultativ ISJ)- va indeplini rolul de responsabil cu evaluarea si diseminarea rezultatelor proiectului;
    -prof. Junca Ciprian, prof. titular, grad I, metodist, formator adulti, administrator retea, administrator al site-ului scolii, formator IT si AeL- va indeplini atributii de informatician, administrator al paginii web a proiectului, administrator al forumului de dezbateri al proiectului si al unui yahoogroups al echipei de implementare a proiectului, administrator al paginii web a Simpozionului International online, membru in echipa de implementare a cursului de formare a cadrelor didactice;
    -prof. Iordache Simona, prof. titular de limba engleza, colaborator la EuroEd, prof. grad I, membru in Cons. de administratie-in cadul proiectului va indeplini sarcinile de purtator de cuvant, translator/traducator, corector al lucrarii realizate in cadrul Simpozionului international online;
    -Irofte Mihaela, contabil sef al institutiei, formator adulti, vicepresedinte a comisiei de audit intern a scolii- in cadrul proiectului va detine atributii de administrator financiar a proiectului (fara a participa la mobilitati).
    Echipa de implementare a proiectului este alcatuita din:
    -15 cadre didactice (cei 4 membri ai echipei manageriale mentionati anterior, 7 profesori invatamant gimnazial/primar) ce vor participa la mobilitati si care au fost selectati deja pe baza unor criterii transparente si nondiscriminatorii;
    -9 cadre didactice, secretarul sef, psihologul scolii, bibliotecarul, care vor desfasura diverse activitati in cadrul proiectului


    RăspundețiȘtergere
  4. Planul de Dezvoltare Institutionala 2015-2020 a scolii, s-a bazat pe o radiografie complexa atat a mediului extern, cat si a mediului organizational intern, stabilind ca prioritati de baza:
    -formarea continua a cadrelor didactice pentru a deveni capabile sa provoace schimbari majore in procesul educativ in vederea motivarii elevilor sa-si finalizeze educatia obligatorie;
    -asigurarea accesului la un invatamant de calitate pentru toti elevii;
    -prevenirea abandonului scolar prin asigurarea egalitatii de sanse copiilor vulnerabili.
    Nevoile prioritare care au fundamentat strategia noastra de dezvoltare sunt in concordanta cu obiectivele educationale nationale, cu obiectivele programului Erasmus+ si contribuie la realizarea:
    -Strategiei Europa 2020, ce si-a fixat ca tinta principala reducerea abandonului scolar sub pragul de 10% pana in 2020;
    -obiectivelor de cooperare europeana in educatie si formare (ET 2020) ce vizeaza invatarea pe tot parcursul vietii pe baza cooperarii europene, pentru a asigura sporirea calitatii in educatie, dezvoltarea creativitatii si eficientei actului didactic si internationalizarea formarii profesionale.
    Principalele nevoi (PDI 2015-2020) ce au stat la baza proiectului sunt:
    -nevoia personalului de a-si imbunatati strategiile/metodele de predare, de a cunoaste si aplica metode moderne, capabile sa asigure accesul la un invatamant de calitate pentru toti elevii si sa-i motiveze sa-si finalizeze educatia obligatorie;
    -nevoia institutiei de imbunatatire a programului formarii continue a cadrelor didactice, pentru a putea oferi grupurilor vulnerabile o educatie bazata pe principiul egalitatii de sanse;
    -nevoia cadrelor didactice de a-si forma/dezvolta abilitati de lucru cu copiii afectati de migratie (copii cu parintii plecati in strainatate si copii remigranti), pentru a optimiza relatia dintre elevi, parinti, scoala si comunitate;
    -nevoia cadrelor didactice de formare a unor competente profesionale, pentru a putea oferi o educatie centrata pe acceptarea diversitatii, pe respect fata de nevoile si caracteristicile individuale ale unor categorii dezavantajate (copii cu ADHD, autism, cu un nivel intelectual redus);
    -nevoia de formare continua si perfectionare colaborativa a cadrelor didactice prin programe europene, pentru a deveni agenti ai interculturalitatii, ai difuzarii valorilor europene;
    -nevoia de formare, la cele mai inalte standarde de calitate, a specialistilor in management educational/administrativ.

    RăspundețiȘtergere
  5. In urma derularii acestui proiect ne asteptam la:
    -imbunatatirea competentelor de conducere si de administrare a scolii, pentru a asigura eradicarea abandonului scolar;
    -dobandirea , de beneficiari, a unor competente de predare moderne, capabile sa asigure elevilor accesul la un invatamant de calitate, sa-i motiveze sa-si finalizeze educatia obligatorie si sa asigure egalitatea de sanse;
    -dezvoltarea capacitatii beneficiarilor de a deveni agenti ai schimbarii, ai interculturalitatii si ai implementarii cunostintelor/competentelor dobandite prin cursurile de formare in scopul sprijinirii grupurilor defavorizate si prevenirii abandonului.
    Planul de consolidare a capacitatii de internationalizare a institutiei vizeaza:
    -elaborarea unei strategii de identificare a potențialilor parteneri internaționali;
    -asigurarea vizibilității la nivel european(website, retele profesionale);
    -elaborarea unei strategii pentru internaționalizare cu scopuri si obiective concrete si realizabile (înființarea unei echipe permanente, desemnarea unui coordonator pentru activitățile care țin de internaționalizare, alocarea sarcinilor pentru fiecare membru al echipei);
    -implicarea a cel puțin 25% din staff în activități cu caracter internațional (activități de formare, stagii de predare, job shadowing);
    -implicarea ca partener într-un proiect KA2 (2016-2017).
    Programul National de Reforma 2014-2015, Programul de Guvernare 2013-2016, documentele europene programatice in domeniul educatiei si formarii profesionale (Strategia Europa 2020, Cadrul ET 2020) stau la baza conturarii principalelor orientari strategice ale programului nostru de formare profesionala. In vederea atingerii obiectivelor strategice,11 cadre didactice din institutia noastra au elaborat o strategie de formare profesionala, pentru realizarea unui transfer de experienta si de bune practici catre institutie.

    RăspundețiȘtergere
  6. 1.Cursul de perfectionare ,,Change Making Educators"/Educatorii- promotori ai schimbarii, este oferit de Organizatia Future Balloons din Figuiera de Foz-Portugalia, o companie orientata spre a oferi cursuri de perfectionare cadrelor didactice, dar si consultanta. Cursul va sprijini pe cei 5 participanti sa acumuleze cunostintele si experienta practica necesare transformarii lor in dezvoltatori ai unor contexte educationale sustenabile, sa fie capabili sa initieze propriile proiecte educative, utilizand instrumente inovatoare (prototipul, vizualizarea, WAAL s.a.) care sa asigure sprijinirea copiilor vulnerabili, accesul egal la educatie si prevenirea abandonului.
    2.Cursul de perfectionare ,,Improving classroom atmosphere and student motivation in schools"/Imbunatatirea atmosferei in clasa si stimularea motivatiei elevilor, ne va sprijini sa invatam cum sa motivam elevii pentru a-si finalizeze educatia obligatorie. Cursul este oferit de Organizatia Esmovia-Spania, ce are o experienta vasta in organizarea cursurilor de formare la nivel european.
    Experienta Esmovia in formarea adultilor, garanteaza calitatea cursului si faptul ca formarea va fi benefica pentru cei cinci profesori beneficiari, ce vor obtine cunostinte/competente/abilitati de predare motivante (pentru elevi cat si pentru ei insisi) capabile sa conduca la prevenirea abandonului. Ei vor internaliza dimensiunea europeana in educatie si vor internationaliza propria experienta.
    Organizatia din Spania ne-a transmis deja scrisoare de intentie semnata si parafata de Elena Dobos(cetatean spaniol de nationalitate romana).
    3.Cursul de formare ,,Task based learning"/Invatarea bazata pe sarcini, propus de International Training Centre din Praga-Cehia, ofera cursantilor oportunitatea formarii unor noi competente de predare-invatare, capabile sa asigure sanse egale in educatie, constientizarea si asumarea diversitatii europene si interculturalitatii.
    Prin accesarea acestei oferte de formare, cei 5 cursanti isi vor dezvolta abilitatile de a lucra cu elevii ce apartin categoriilor dezavantajate, cu elevii cu nevoi speciale si de a satisface nevoile lor de a avea acces egal la educatie, prin insusirea unor tehnici de ,,invatare bazata pe sarcini" (TBL) adaptate fiecarui elev.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mobilitatea Erasmus a fost pentru mine personal un mijloc foarte util pentru a afla despre
      sistemele de învăţământ din alte ţări europene, de a forma legături mai strânse de colaborare cu
      echipa de formatori de la ITC Praga, dar şi cu colegii mei de la Şcoala Gimnazială “Ion
      Simionescu”.
      Formatorii pe care i-am avut Kamilla, Petra, Smiriti, persoane tinere, foarte dedicate şi
      mereu punctuale, s-au arătat şi foarte interesate ca noi să înţelegem ceea ce ni se predă, ce ni se
      cere. Am observat că accentul se punea nu neapărat doar pe transmiterea informaţiei profesorcursant, ci mai degrabă pe stârnirea interesului nostru şi provocarea la discuţii, foarte rar
      contradictorii, care mereu duceau de fiecare dată la concluzii valoroase. Fiecare modul parcurs a
      fost deosebit în felul său creându-se adevărate legături de respect între noi şi formatorii noştri.
      prof. Gina Hriscu

      Ștergere
  7. Planul strategic de integrare a competentelor si experientei dobandite de personalul participant la proiect:
    1. Pentru a sprijini copiii aflati in risc de abandon scolar, conducerea scolii va atribui, cadrelor didactice, beneficiare ale cursurilor de perfectionare, responsabilitatea implementarii proiectului scolii ,,O sansa pentru fiecare” (din sept.2016), in cadrul caruia vor derula activitati de tip after school, activitati de club si activitati de consiliere pentru elevii aflati in risc de abandon, ce alcatuiesc grupul tinta al acestui proiect. Astfel vor pune in practica competentele/abilitatile insusite la cursurile de formare si vor stimula activitatile de predare interactiva.
    2.Cadrele beneficiare vor realiza activitati de consiliere a parintilor/tutorilor copiilor aflati in situatie de risc de abandon,in cadrul proiectului ,,Scoala Parintilor”, pentru a-i implica in programul de recuperare a propriilor copii; vor transmite parintilor cunostinte si practici de lucru cu copiii, dobandite la cursurile de formare (lunar-din 2016).
    3.Dupa fiecare curs de perfectionare, profesorii vor organiza ateliere de lucru cu colegii din scoala si cu invitati din scolile cu care avem relatii de colaborare traditionale, pentru a impartasi experienta acumulata si pentru a realiza un program mai amplu de implementare a celor invatate in timpul cursului, in propriile institutii. Prin publicarea informatiilor in mass-media, pe web site-ul proiectului, pe blogurile personale sau prin yahoo groups, ideile si materialele dobandite in cadrul cursurilor de perfectionare vor deveni accesibile pentru alti colegi, iar acestia le vor putea utiliza la randul lor in propriile lectii.
    Asadar un numar de 65 de cadre didactice si 1224 elevi din scoala si cel putin 300 de profesori din alte scoli, precum si min. 350 de parinti ai elevilor din grupul tinta final vor deveni beneficiari indirecti ai acestui program de formare europeana.

    RăspundețiȘtergere
  8. Scopul proiectului este de a raspunde nevoilor institutiei noastre de a preveni esecul si abandonul scolar in randul elevilor, prin formarea unei echipe de profesionisti capabila sa elaboreze si sa implementeze o strategie educationala centrata pe dezvoltarea competentelor cheie ale elevilor si promovarea invatarii pe tot parcursul vietii.
    Sporirea competentelor profesionale, racordarea la schimbarile din sistemul educational intern si international, schimbul de bune practici in domeniul educatiei, insusirea unor metode inovatoare de predare capabile sa previna abandonul scolar intr-o societate axata pe invatarea pe tot parcursul vietii, reprezinta prioritati majore.
    In vederea atingerii acestor obiective, 11 cadre didactice din institutia noastra au elaborat o strategie de formare profesionala in trei tari europene, in vederea transferului de experienta si de bune practici:
    -Cehia(are conditii similare Romaniei, dar se situeaza pe o pozitie de frunte cu privire la diminuarea ratei abandonului)-cursul,,Task based learning";
    -Spania( se afla intr-o zona diferita de dezvoltare si are rezultate foarte bune in privinta eradicarii abandonului)-cursul ,,Improving classroom atmosphere and student motivation in school";
    -Portugalia (desi este o tara occidentala are o rata a abandonului similara cu cea din Romania)-cursul ,,Change Making Educators".
    In urma transferului de bune practici, insusirii unor competente, abilitati si informatii, analizei experientei celor trei tipuri de politici educationale, vom atinge un alt deziderat major al institutiei noastre cu privire la asigurarea dimensiunii europene a educatiei si internationalizarea muncii noastre.
    Informatiile, exemplele de buna practica si realizarile proprii vor fi diseminate catre:
    -elevi-ce vor beneficia de materialele si ideile noi de predare prin activitati didactice, workshop-uri, dezbateri, informari;
    -cadre didactice-care vor beneficia de intrega experienta a colegilor prin ateliere de lucru, articole in revistele scolii, dezbateri tematice, pagina web a scolii, bloguri;
    -parinti-prin activitatile din cadrul proiectului judetean si a simpozionului ,,Scoala Parintilor", lectorate cu tema, forumul parintilor;
    -scoli si institutii partenere din tara si strainatate- prin pliante, work shoop-uri, conferinte, simpozioane;
    -ISJ Iasi, CCD Iasi, CJRAE Iasi - prin intermediul unor conferinte de prezentare a rezultatelor proiectului;
    -comunitatea locala-prin articole in mass-media, interviuri la radio si televiziuni locale.
    Cunostintele, competentele, abilitatile, metodele inovatoare de predare/invatare insusite in urma acestui program complex de formare profesionala vor fi aplicate in practica in cadrul activitatilor didactice curente, dar si in cadrul activitatilor din cadrul proiectelor ce vor face parte din noua strategie profesionista de interventie pentru asigurarea accesului egal la educatie si prevenirea abandonului scolar (principala valoare adaugata a proiectului):
    -Proiectul judetean ,,O sansa pentru fiecare"-ce va asigura activitati de pregatire remediala si pentru performanta si activitati de club;
    -Proiectul judetean ,,Scoala Parintilor" ce va asigura suport informational si educational parintilor elevilor din categoriile vulnerabile;
    -Proiectul elevilor ,,Tinerii Changemakers"-proiect de dezvoltare personala a copiilor aflati in situatie de risc.
    Pentru a multiplica experienta dobandita si rezultatele programului nostru de perfectionare vom realiza:
    -un Simpozion International online ,,Strategii educationale care promoveaza asigurarea egalitatii de sanse pentru toti elevii in vederea prevenirii abandonului scolar" (la Simpozion vor fi invitati toti partenerii europeni din proiectele Comenius si eTwinning);
    -o lucrare stiintifica in limba romana si in limba engleza cu lucrarile prezentate la simpozion;
    -o program de curs optional ,,Motivatia invatarii";


    RăspundețiȘtergere